2013-03-03

Băncile din piatră ale Muntelui Tâmpa

Muntele Tâmpa este simbolul natural al Brașovului, oraș cunoscut și ca “orașul de la poalele Tâmpei”. E situat în mijlocul orașului, fiind ca o graniță între partea medievală a orașului și cea modernă, dominată de blocurile din beton. Suprafața totală a ariei protejate prin lege este de 188,9 hectare.
Rezervația naturală Tâmpa e unica rezervație naturală din lume aflată în mijlocul unui oraș.
Pe aleea de la baza Tâmpei se poate observa printre băncile de lemn şi o bancă rustică din piatră. Povestea acesteia este consemnată în mai multe documente care vorbesc despre misterele masivului Tâmpa.
Se spune că pe cărarea din spatele Zidului Cetăţii se plimbau, îmbrățișați, doi îndrăgostiți. La un moment dat, o stâncă desprinsă din vârful Tâmpei s-a prăbușit și i-a ucis, îngropându-i sub ea. În memoria lor a fost cioplită banca.
Prăbuşirea bucăţii de stâncă si numele fetei – Ana Maria - au fost atestate documentar în anul 1817.
O altă bancă ce atrage atenția este banca lucrată în memoria senatorului Oskar Alesius. Banca din piatră se află la începutul ascensiunii spre vârful Tâmpei pe traseul Treptele lui Gabony (traseu numit și Drumul Stâncii sau Drumul Scărilor), care este considerat un obiectiv turistic interesant. Pe treptele săpate în calcar se urcă un versant abrupt, până la o mică platformă unde se deschide o frumoasă panoramă asupra orașului. În timpul iernii acest sector este dificil de străbătut dar vara, cam într-o oră, se ajunge în vârful muntelui.
În anul 2008, după aproape 80 de ani, traseul a fost reabilitat pentru prima dată și arată aproape ca în 1931, anul în care a fost amenajat. Treptele din beton au fost refăcute iar cele săpate în stâncă au fost curățate; o porțiune de potecă a fost acoperită cu piatră spartă, au fost refăcute balustradele și au fost amenajate șase popasuri de-a lungul traseului, cu mese și bănci din lemn. Fiind arie protejată nu au fost amenajate vetre pentru foc - focul fiind interzis pe Tâmpa.
Materialele, 103 tone, au fost cărate cu targa sau în raniță. Acolo unde a fost posibil s-a păstrat construcția originală.

din iunie 2020, de la un utilizator anonim al carui comentariu a fost indicat ca "link defect" si eliminat prin programul de "curatare":

1. nu stiam nimic din toate astea...poate imi voi lua inima in dinti cand voi mai trece prin Brasov si voi urca sa vad cu ochii mei ce ne-ai povestit aici...
    iti iubesti orasul,se simte asta! :)
    te imbratisez >:D<

1. Neaparat sa treci pe acolo cand ajungi in BV! E superb! A fost o vreme cand cunosteam zona foarte bine! Apoi, imbatranind, altele au fost prioritatile!
      Si cand vei ajunge, te rog sa nu ma ocolesti! :)
      Iubesc orasul, dar mi-am dat seama de asta cu doar cativa ani in urma! Pur si simplu e frumos si sunt multe legende despre el! Sigur, fiecare oras are legendele lui, doar ca cele cu si despre BV as vrea - mi-ar placea - sa le aflu cu prioritate. :)
      Te imbratisez cu drag!

2. Frumos oraș, cu superbe îmrejurimi! Ca și Pandhoraa, aș fi curioasă să le văd. Te pup, săptămână frumoasă!

1. Cand vei avea in plan sa ajungi aici nu ezita, te rog, sa ma anunti - daca vrei! :)
      In mod sigur ai observat si tu: Cluj, Sibiu, Sighisoara si altele de prin "zona" seamana intre ele destul de mult prin arhitectura, in special. Si toate sunt frumoase.
      Cu drag!

3. Cand eram mica si chiar si mai tarziu cand m-am casatorit am batut în weekend destul de des muntele. Tu trebuie sa stii, chiar daca nu e în Brasov, cred ca Busteni daca nu ma însel, un leagan, de fapt un patut de copil facut din fier forjat. Atat de tare ma impresionat atunci acel mic mormant ca tin si acum minte! Am o gramada de amintiri frumoase de la munte si chiar "luna de miere" tot la munte am facut-o! In Brasov! :)))))

1. Ce fain! A fost frumos in luna de miere si e frumoasa casatoria ta! Si mai e putin de tot si sarbatoriti! :)
      Sa stii ca nu stiu despre acest leagan, dar mi-am luat ca tema pentru acasa informatia. Sunt convinsa ca e impresionant un astfel de mormant! Simt ca ma ia cu frig - la propriu! - cand ma gandesc!
      Zilele senine iti doresc!
      Cu drag!

4. Interesante bancile de piatra si trista povestea acelei prime banci...
    N-am fost niciodata pe Tampa...

1. E frumos pe Tampa si e frumos si la poalele Tampei! Mai ales acum, cand sunt amenajate aleile, e deschis terenul de tenis si sunt multe alte optiuni de petrecere a timpului!
      Zile senine sa ai!
      Cu drag!

5. Dimineata cand am intrat pe blogul tau si am vazut titlul mi-am spus ca nu trebuie sa ratez aceste informatii.Intotdeauna m-au fascinat legendele si istoria in general.Insa,ma asteptau niste parcele de amenajat si legume si verdeturi de plantat.Acum savurez pe indelete blogul...interesanta istoria primei banci,inseamna ca din moment ce prabusirea stancii e atestat la 1817 clar ca evenimentul intalnirii fatale dintre stanca si tineri tot atunci trebuie sa fi fost.Oare numele baiatului nu s-a retinut?
    Uite asa am auzit si de acest senator si m-am pus pe "goagalit" si mare lucru nu am aflat...sunt cateva site-uri in ungureste,dar traducerea cu google a fost fara inteles dar totusi amuzanta dar privitor tot la banca de piatra ..."Bancă de piatră la poalele scărilor este memoria senatorului Oskar Alesius oraș (45.6412 ° N, 25.6053 ° E, 710 m)."
    Inca sper sa aflu mai multe despre acest senator si viata sa.
    Te imbratisez cu drag

6. Am urcat de cateva ori la Brasov, dar numai pentru a manca la restaurant. Am preferat mereu sa fiu una cu muntele la Busteni. :))

Va multumesc pentru ca sunteti aici. Comentariile sunt moderate deoarece e singura metoda pe care o stiu sa nu pierd vreun mesaj si sa evit mesajele nepotrivite. Le public imediat ce accesez blogul. Multumesc pentru intelegere.